Distribuirea buletinelor de vot şi a materialelor necesare în secţiile de votare a început de azi, 23 mai 2019 şi se va încheia în cursul zilei 24 mai 2019 conform programării care a fost transmisă către toate unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Tulcea de către Instituţia Prefectului – Judeţul Tulcea.

La nivelul judeţului Tulcea sunt amenajate un număr de 204 secţii de votare din care 53 în municipiul Tulcea. Numărul de alegători înregistraţi pe listele electorale în judeţul Tulcea este de 195.399, iar numărul total de buletine de vot primite este de 644.913, respectiv 214.971 buletine de vot pentru alegerile europarlamentare, 214.971 buletine de vot pentru Referendum întrebarea nr.1 şi 214.971 buletine de vot pentru Referendum întrebarea nr.2. Pe lângă acestea, judeţului Tulcea i s-au mai repartizat 204 ştampile de control, 1.020 ştampile VOTAT (câte 5 pentru fiecare secţie).

Conform legii, pentru alegerile europarlamentare și pentru referendum, cetățenii votează în aceleași secții de votare, în același interval de timp, respectiv 7.00 – 21.00, cu aceleași ștampile cu mențiunea ”VOTAT”, dar pe buletine de vot separate: unul pentru alegerile europarlamentare și două pentru referendum – câte un buletin pentru fiecare întrebare.

Tot azi, la sediul Instituţiei Prefectului s-a desfăşurat, în sistem videoconferinţă, şedinţa Comisiei Tehnice Centrale pentru coordonarea activităţilor de organizare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European, sub conducerea ministrului afacerilor interne, Carmen Daniela Dan. În sala de videoconferinţe de la Tulcea au participat prefectul Lucian Furdui, subprefectul Corvin Bangu şi Anica Madar, şef serviciu, alături de şefi ai structurilor deconcentrate ce vor avea responsabilităţi în cadrul scrutinului din 26 mai 2019 şi reprezentantul AEP.
În cadrul şedinţei, ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan, a prezentat situaţia la zi a pregătirii scrutinului electoral de duminică, 26 mai 2019. Până în acest moment, la nivel naţional nu s-au semnalat situaţii care să influenţeze desfăşurarea în bune condiţii a alegerilor.

Ministerul Afacerilor Interne a monitorizat săptămânal respectarea calendarului electoral, până la acest moment toate instituțiile implicate în organizare realizând la termen acțiunile din Programul calendaristic aprobat de Guvern.

În ziua alegerilor vor fi la datorie peste 50.000 de angajați ai MAI care vor asigura climatul de ordine și liniște publică, protecția secțiilor de votare în afara acestora, precum și cercetarea incidentelor electorale. De asemenea, angajații MAI vor asigura securitatea transportului dosarelor întocmite de birourile electorale din țară către Biroul Electoral Central.

”Efectivele MAI nu au atribuții cu privire la operațiunile de votare sau la ceea ce se întâmplă în secțiile de votare. Preşedintele biroului electoral al secţiei de vot este responsabil de măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi corectitudinii operaţiunilor de votare. Pentru menţinerea ordinii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate solicita sprijinul efectivelor MAI, care intră în secție numai la solicitarea expresă a acestuia! (…)Fac un apel ferm la toți participanții la acest proces electoral să dea dovadă de corectitudine și de bună credință: mă refer aici la cei implicați în organizarea și desfășurarea alegerilor, la competitorii electorali, dar și la alegători.” a declarat ministrul Carmen Dan.

Alegătorii votează la secțiile de votare la care sunt arondați cu domiciliul sau reședința, conform listelor electorale permanente. Cetățenii care, în ziua alegerilor, se află într-o altă localitate decât cea de domiciliu pot să își exercite dreptul de vot în localitatea în care se află, la orice secție de votare, urmând a fi înscriși într-o listă suplimentară.

Pentru a veni în sprijinul cetățenilor care doresc să voteze, dar nu dețin carte de identitate valabilă, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, cu sediul în București, și serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor din Capitală și din județe vor avea program și în zilele de 25 și 26 mai, conform programului stabilit la nivel local.

La nivel național, se organizează 18.730 de secții de votare.

În cadrul ședinței, secretarul general adjunct al Ministerului Afacerilor Externe, Bogdan Alexandru Moisii, a precizat că în străinătate au fost organizate 441 secții de votare pe baza propunerilor misiunilor diplomatice și ținând cont de solicitările comunităților de români din străinătate.

Pentru asigurarea corectitudinii alegerilor se va utiliza Sistemul de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului multiplu (SIMPV).

Președintele Autorității Electorale Permanente, Constantin Mituleţu-Buică, a prezentat atribuțiile birourilor electorale ale secțiilor de votare din preziua votului, precum și procedura de votare, menționând că aceasta a fost testată cu succes în cadrul unei simulări care a avut loc la sediul AEP în cursul zilei de miercuri.

La rândul său, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, domnul general-locotenent Ionel Vasilca, a precizat că au fost efectuate patru teste de anduranță al SIMPV și o simulare. Totodată, a afirmat că au fost asigurate toate elementele de infrastructură și programele informatice necesare pentru buna desfășurare a votului, inclusiv pentru situația înregistrării unor disfuncționalități, și că sunt funcționale centrele zonale de intervenție și Centrul de Suport Tehnic.

În finalul ședinței, ministrul Carmen Dan a menționat că orice încălcare a legii privind desfășurarea procesului electoral poate fi sesizată la numărul unic de urgență 112 sau efectivelor MAI. De asemenea, ministrul a precizat că sesizările vor fi investigate conform competențelor, multe dintre faptele de încălcare a legislației electorale fiind de competența birourilor electorale.

 

Lasă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.