Monica Cadogan are 37 de ani și conduce cel mai mare magazin online de mobilă și decorațiuni din Sud estul Europei, scrie newmoney.ro. A avut timp să se și căsătorească și să facă patru copii. În afaceri a intrat la 17 ani, iar la puțin peste 20 de ani s-a căsătorit. Are trei fetițe și un băiețel, un soț irlandez iar povestea ei începe în urmă cu aproape 20 de ani, cu naveta între localitatea natală, Tulcea, și București, unde a făcut facultatea și apoi s-a mutat cu business cu tot.
Monica Cadogan a lansat în urmă cu șapte ani Vivre.ro, un magazin online de mobilă și decorațiuni, alături de alți doi asociați. Între timp, ea a devenit cel mai puternic jucător online din sud-estul Europei ăn domeniul ei, cu o cifră de afaceri de peste 45 de milioane de euro în 2018. Magazinul ei vinde în Ungaria, Bulgaria, Grecia, Croația, Polonia, Slovacia, Slovenia și Cehia, țări care îi asigură 60% din afacere, piața locală generând restul de 40%.
A absolvit în 2004 Facultatea de Finanțe-Bănci a Academiei de Studii Economice din București, cu media 9,95. În același an, a renunțat la statutul de angajat și a deschis prima sa firmă, Advisory Delta. Avea sediul în Tulcea, în casa părinților săi, iar obiectul principal de activitate era consultanța de business. Se gândea că dacă afacerea nu merge, se va putea reorienta către segmentul financiar, cu riscul de a pierde câțiva ani de experiență în domeniu.
A fost încurajată de tatăl său să rămână în zona antreprenoriatului, știind cum e să începi o afacere de la zero. Era mulțumită că nu punea nimeni presiune pe performanțele ei și că se putea concentra la business. Avea acces la telefon, la imprimantă și avea liniște. Făcea consultanță în management. Mai precis, făcea documentații pentru proiecte europene, cu accent pe primării și pe Ministerul Mediului. Era perioada de preaderare a României la Uniunea Europeană, când multe companii apelau la fondurile Sapard pentru a-și finanța ideile de business.
A rămas în Tulcea până în 2009, când s-a mutat cu afacere cu tot în București. Făcea naveta între București și Tulcea chiar și de patru ori pe săptămână. În 2006, l-a cunoscut pe soțul ei, Oliver, un economist irlandez care lucra în zona de audit. Ajunsese în România pentru că avea o serie de proiecte aici și în Bulgaria, lucrând la un fond de investiții imobiliare. În 2008, Monica a născut prima fetiță și a decis să se stabilească în Capitală, de unde putea să-și coordoneze mai ușor afacerea și să se concentreze și pe problemele de familie.
Recunoaște că relația cu soțul ei a fost una care a ajutat-o mult din punct de vedere profesional. Când l-a cunoscut, România încă nu era în Uniunea Europeană. A avut norocul să ia contact cu culturile antreprenoriale din Marea Britanie, Oliver lucrând destul de mult la Londra. Așa a acumulat mai multă experiență.
Un an mai târziu, după nașterea celei de-a doua fetițe, decidea să iasă din consultanță, fiind ocupată mai tot timpul. Colaborarea cu investitorul Călin Fusu a venit oarecum firesc. Îl cunoștea încă din 2003, iar în 2011 ea intrase în Consiliul de Administrație al grupului Neogen. Și cum Neogen este un grup interesat de investiții în tehnologie, Monica Cadogan a decis să se orienteze către e-commerce. Era o nouă provocare și intra pe un teren pe care nu-l cunoștea. Era, în schimb, în zona de confort a lui Fusu.
Într-o primă fază, a analizat industria modei, însă „erau deja playeri puternici pe acest segment“, spune antreprenoarea. S-a uitat și către retail-ul IT&C, dar nici acolo lucrurile nu erau prea diferite. În cele din urmă, a decis să se orienteze către zona de home & deco, unde chiar dacă erau jucători mari pe piață, în offline, ca Mobexpert, Ikea ori Elvila, teritoriul din online era unul pe care îl putea ataca. „Erau niște branduri mari. Nu erau 100“, completează antreprenoarea.
Astfel a apărut retailer-ul home & deco Vivre, din acționariatul căruia fac parte Neogen, cu 50%, Monica și Oliver Cadogan, prin compania Advisory Delta, cu 45%, și Andras Nagy, cu 5%, care este acționar și în grupul Neogen, unde deține 10% din acțiuni. Afacerea a debutat în 2012 și era favorabilă dezvoltării de businessuri în mediul online. Era perioada în care dispozitivele mobile deveneau din ce în ce mai performante, iar cumpărătorii puteau lansa ușor o comandă de pe un smartphone sau de pe o tabletă.
Sursa