Pentru apropiata admitere din acest an, cele mai prestigioase unităţi de învățământ tulcene – Colegiul Dobrogean „Spiru Haret” și Liceul Teoretic „Grigore Moisil” – au primit mai puține locuri la specializarea Matematică-Informatică. Planul de școlarizare pentru anul școlar 2018-2019 a tăiat, practic, câte o clasă a IX-a de la fiecare liceu. Astfel, fiecare dintre acestea va scoate la bătaie doar câte 56 de locuri (2 clase), în condițiile în care sunt singurele unităţi de învățământ din municipiu care școlarizează în această specialitate. În mod evident, media de admitere în cele două licee va creşte ca urmare a diminuării numărului de locuri pentru repartizarea computerizată la acest profil.
Motivaţia responsabililor de educaţia locală este scăderea populației şcolare, migraţia absolvenţilor de clasa a VIII-a spre licee din alte judeţe, încercarea de acoperire echitabilă a necesităţilor de şcolarizare zonelor urban-rural.
Acoperirea geografică echitabilă este, însă, o sabie cu două tăișuri. Cu adevărat, fiind vorba despre învăţământ obligatoriu, se încearcă păstrarea liceelor din comune sau din oraşele mici pentru a facilita accesul populației şcolare din acele zone la studii. Însă în timp ce se taie 60 de locuri la matematică-informatică din cele două licee din municipiul Tulcea, se oferă, ca în fiecare an, 28 de locuri în această specializare la Liceul Sulina, de exemplu, unde nu se ocupă nici măcar jumătate dintre ele, iar mediile de admitere sunt sub nota 5 (4,10 în anul 2017, 4,50 în 2016, 4,55 în 2015). Adresabilitatea scăzută şi notele mici de admitere arată clar că nu de liceu de matematică-fizică are nevoie populaţia şcolară din Sulina, ci poate de specializări adaptate activităţii zonei (Turism şi servicii, Protecţia mediului, Marină etc). În acest mod, liceul ar putea deveni eficient şi atractiv şi pentru copiii din celelalte şcoli gimnaziale din Delta Dunării, iar școala ar răspunde în mod util și real nevoilor comunității.
Până când autoritățile (adică Inspectoratul Școlar Județean și primăriile) vor decide să facă un studiu corect și coerent, o corelație reală și adaptată între nevoia de școlarizare – populația școlară – realitatea economică a zonei, lucrurile rămân la fel: elevi cu media 8 poate nu vor mai „apuca” la repartiție unul dintre cele 112 locuri de la Tulcea, vreme în care la Sulina vor rămâne în fiecare an câte 14-15 locuri neocupate.
Planul de școlarizare pentru anul 2018-2019 a fost și subiectul unei întrebări adresate ministrului Educației de către deputatul Lucian Simion. Parlamentarul de Tulcea i-a atras atenția ministrului Valentin Popa că criteriile care au stat la baza fundamentării ofertei educaționale pentru admiterea în liceu în județul Tulcea nu sunt realiste, iar reducerea numărului de clase de la cele mai bune licee „reprezintă o gravă eroare și aduce un deserviciu performanței academice”.
Răspunsul primit de la Ministerul Educației se întemeiază, în mod evident, pe informațiile cerute și primite de la Inspectoratul Școlar Județean Tulcea. Pe scurt – responsabilitatea și decizia se află în teritoriu, și rămâne așa cum au spus diriguitorii locali.
Inspectoratul Școlar Județean invocă în motivarea hotărârii rezultatele unui chestionar aplicat de Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică Tulcea privind opțiunile elevilor de continuare a studiilor. Peste două luni vom vedea însă în ce măsură a fost relevant acest studiu, dat fiind că au fost chestionați doar puțin peste jumătate (59,5%) dintre elevii de clasa a VIII-a seria curentă, iar așa-zisa cercetare s-a făcut la începutul anului școlar.
Mai jos, puteți vedea numărul de locuri pentru Admiterea 2018 pe licee, profiluri și specialități, cu indicarea ultimei medii a anului trecut.
Loredana PRISADA

Lasă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.