Traficul TIR-urilor din Ucraina în vama din oraşul tulcean Isaccea a ajuns din nou la un nivel ridicat, după o perioadă în care autovehiculele au eliberat oraşul. Primarul Anastase Moraru anunţă că în vara acestui an circulaţia în zona va fi afectată, din cauza inexistenţei unei parcări şi a unui drum corespunzător pentru autovehiculele grele.
Primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru, recunoaşte că cea mai importantă provocare a ultimului an a fost traficul intens, în condiţiile în care în zonă nu există nicio parcare, iar vama a fost proiectată la parametri normali pentru vreme de pace.
„Traficul a fost dirijat spre zone care altădată erau liniştite. Şi mă refer la zona străzilor care aparţin de oraş, unde şi acum sunt staţionate TIR-uri, care constituie un disconfort. În perioada verii, traseul a fost pe dig, dar este un dig de apărare împotriva inundaţiilor făcut din pământ şi piatră şi de neutilizat în timpul iernii, inclusiv din motive de siguranţă. În timpul iernii, TIR-urile au fost plasate mai mult în zona Capaclia, la carieră, pe strada Câmpia Libertăţii care duce spre o mică zonă industrială, unde avem un punct de încărcare piatră, o staţie de gaz metan, dar şi pe drumul secundar către cariera de piatră”, a afirmat primarul, relatează Agerpres.
El a amintit că traficul intens a dus la creşterea poluării, fapt dovedit de staţia de monitorizare a calităţii aerului, dar a perturbat şi activitatea carierei de piatră.
„Am făcut demersuri de vreo două sau trei ori către Guvernul României să aloce în regim de urgenţă bani, astfel încât să demarăm un studiu de fezabilitate şi să putem da drumul la o proiectare cu execuţie, lucru la care până acum nu am primit niciun fel de răspuns pozitiv. Problema este că vine vara, cu foarte multe proiecte pe care le avem în implementare, proiecte în cadrul Programului Operaţional Regional şi nu numai, proiecte care vor perturba serios traficul TIR-urilor”, a menţionat edilul oraşului Isaccea.
În lipsa celor 12 milioane de euro, sumă cerută de autoritatea locală pentru amenajarea celor două facilităţi care să permită transporturile de marfă din Ucraina spre portul românesc Constanţa, în timpul verii, atunci când se va începe proiectul de modernizare a drumului de acces spre vamă, proiect realizat în cadrul unui program transfrontalier, traficul TIR-urilor în zonă va fi suspendat.
„Odată ce intrăm în activitatea de modernizare, vă daţi seama că traficul se va reduce simţitor sau chiar va opri accesul în vamă şi asta înseamnă că implicit activitatea vămii e posibil să fie oprită în perioada lucrărilor de modernizare. Pe dig, ar fi o variantă, să zicem, dar e un drum de piatră cu pământ şi are un singur sens. (…) Noi acum facem documentele pentru a da drumul la licitaţie. Gândiţi-vă că o licitaţie de asta poate să dureze minimum trei luni. Deci, undeva după 1 iunie – 1 iulie, putem discuta că dăm ordinul de începere. Vă daţi seama că va fi o vară fierbinte din punctul ăsta de vedere, în punctul de frontieră Isaccea”, a apreciat primarul Moraru.
Mai mult, odată cu finalizarea lucrărilor de modernizare a portului Isaccea realizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, în zonă se va deschide o nouă activitate.
„Pe lângă vamă, vom avea şi două puncte de încărcare produse, iar digul va ajunge să fie singura cale de acces. Vom fi de râsul lumii. (…) Răspunsul primit de la Ministerul Dezvoltării la solicitarea noastră pentru alocarea de fonduri necesare amenajării parcării şi întăririi digului a fost simplu, ministerul nu are sume alocate şi, dacă vrem să facem o investiţie de interes local, să facem împrumut. Există un memorandum la nivelul Guvernului României încheiat cu Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor, dar Ministerul Dezvoltării nu este parte în acest memorandum care are ca priorităţi proiectele importante pentru Isaccea, amenajarea drumului, a parcării şi realizarea punctului de frontieră naval”, a afirmat primarul oraşului Isaccea.
Transportatorii rutieri nu sunt afectaţi de lipsa unei vămi navale, dar cei care apelează la transportul pe Dunăre trebuie să facă formalităţile la Galaţi sau Brăila, cele mai apropiate puncte de vamă navale, în condiţiile în care o asemenea infrastructură lipseşte şi din oraşul Tulcea.
„Recent, în Guvern a fost aprobat un memorandum astfel încât şi Isaccea să devină un punct de frontieră naval. Urmează să se facă schimb de documente cu partea ucraineană şi va fi funcţional. Adică, se vor putea face şi schimburi de mărfuri pe apă, se vor putea încărca cereale, de exemplu de aici din Isaccea pentru a fi transportate pe apă, aşa cum în anii trecuţi se încărca piatră aici pentru Moldova, Ucraina”, a mai spus Anastase Moraru.
Referindu-se la problemele şoferilor ucraineni, el a menţionat că un investitor privat s-a arătat interesat de amplasarea în oraşul Isaccea a unor containere cu duşuri pe bază de fise, însă discuţia nu s-a încheiat până acum şi cu emiterea unei autorizaţii. În schimb, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Delta are deja două containere care vor fi montate după ce primăria va finaliza reţeaua de energie electrică.
Potrivit datelor furnizate iniţial de ISU Delta, cele două containere vor fi deschise gratuit doar persoanelor care primesc asistenţă în punctul de trecere a frontierei româno-ucrainene.
„Noi nu ne putem permite să facem pachete cu mâncare caldă pentru şoferi, dar cred că treaba asta poate fi gândită şi ca o afacere. Cred însă că varianta cea mai bună e cea pe care am lucrat la început cu organizaţiile neguvernamentale care mergeau la ei şi le ofereau mâncare. Am avut recent o discuţie cu reprezentanţii unei organizaţii pentru a relua această activitate”, a menţionat primarul oraşului Isaccea.
Anul trecut, după ce a invadat Ucraina, Rusia a aplicat o blocadă asupra porturilor din zona Odesa, principalul punct de încărcare a cerealelor ucrainene destinate exportului. La finalul lunii iulie, blocada a fost ridicată pentru trei porturi ucrainene de la Marea Neagră, în baza unui acord încheiat în Turcia de Moscova şi Kiev, cu medierea Naţiunilor Unite, Iniţiativa Cereale pe Marea Neagră (BSGI), însă şi acele porturi sunt foarte solicitate.
Acordul a fost extins cu încă 120 de zile în luna noiembrie şi ar urma să expire în martie, dar Rusia a lăsat să se înţeleagă că doreşte schimbarea unor aspecte ale acestuia şi a cerut ridicarea sancţiunilor care îi afectează exporturile de cereale.
Din vara anului trecut, zilnic, sute de camioane tranzitează oraşul Isaccea, în unele perioade şoferii aşteptând chiar şi două săptămâni pentru a ajunge de pe malul românesc al Dunării pe cel ucrainean. Timpii mari de aşteptare sunt cauzaţi de capacitatea restrânsă a bacului care traversează fluviul, dar şi de infrastructura redusă a punctului de trecere a frontierei, în contextul în care punctul Orlivka-Isaccea se află pe traseul cel mai scurt dintre porturile Odesa şi Constanţa.