În urmă cu an, Ministerul Sănătații a implementat un program de măsurare a satisfacției pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale. Mecanismul de feedback funcționează astfel: unitatea medicală transmite datele pacientului pe platforma electronică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate la externare. În perioada imediat următoare, pacientul primește un SMS și acces la un chestionar pe care îl poate completa gratuit pe telefon (mesaj gratuit) sau pe computer. Pacienții pot spune astfel cât de mulțumiți au fost de calitatea actului medical și de implicarea medicului, de curățenia și de condițiile din spital, de activitatea asistentelor, dacă li s-au cerut bani sau alte „atenții” etc.
În perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018, au fost completate 122.423 de chestionare de satisfacţie (aproximativ 3% din totalul pacienţilor externaţi). Printre acestea însă nu se regăsesc pacienți internați la Spitalul Județean de Urgență Tulcea pentru că unitatea medicală nu a transmis pe platforma CNAS datele celor externați.
Pe această „listă a rușinii” se află, de altfel, 21% dintre spitalele din țară, total dezinteresate de cât de mulțumiți sunt beneficiarii lor de serviciile medicale pe care le primesc. Prin urmare, problemele și deficiențele care ar putea fi semnalate prin acest feedback nu vor fi remediate.
Datele au fost colectate din surse oficiale (Casa Națională de Asigurări de Sănătate, Ministerul Sănătății) de către Observatorul Român de Sănătate, organizație care și-a propus să contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor medicale.
Întregul raport poate fi accesat aici:
http://health-observatory.ro/wp-content/uploads/2018/02/satisfactie_pacienti_raport_ORS_feb2018.pdf
(Foto: SJUT)
L.P.