La Tulcea, drumul spre tragedii e asfaltat cu viteză, depășiri nesăbuite și un strop de inconștiență. În doar două luni – februarie și martie 2025 – pe șoselele județului s-au înregistrat 6 accidente grave, soldate cu 7 persoane rănite grav și 11 cu răni ușoare. Un semnal de alarmă pentru un județ care, anul trecut, părea că își domolește goana spre nenorocire.
Datele au fost prezentate în cadrul unei conferințe de presă privind bilanțul Serviciului Rutier din cadrul IPJ Tulcea, susținută de purtătoarea de cuvânt a instituției, Ionela Herda, și de șeful Serviciului Rutier, comisar-șef Aurel Lefterache. Tonul a fost clar: dacă în 2024 se vorbea despre un trend descendent al accidentelor grave, începutul acestui an arată o creștere îngrijorătoare.
„Deși cifrele nu sunt alarmante, avem o ușoară creștere. E devreme să tragem concluzii, dar ne dorim să revenim pe linia descendentă și să ne încadrăm în obiectivul național: reducerea cu 50% a accidentelor grave până în 2030”, a declarat comisarul-șef Lefterache.
Cauzele? Cele clasice, dar letale: viteza – neadaptată sau ilegală –, depășirile neregulamentare, neacordarea priorității pietonilor și abaterile bicicliștilor.
În doar două luni, polițiștii tulceni au organizat 14 acțiuni în teren, în urma cărora au aplicat peste 2.000 de sancțiuni contravenționale. S-au reținut 316 permise de conducere și s-au retras 240 de certificate de înmatriculare. Au fost constatate 53 de infracțiuni care pun în pericol siguranța rutieră.
Noul aliat al Poliției? Sistemul e-SIGUR, radarul mobil montat pe trepied, care surprinde vitezomanii în timp real, fără ca aceștia să fie opriți în trafic. Notificările ajung acasă, iar șoferii sunt obligați să declare cine se afla la volan. Dacă refuză, urmează procesul-verbal și – inevitabil – amenda.
Un punct fierbinte pe harta accidentelor: drumul Tulcea–Agighiol. O șosea îngustă, cu un istoric negru în materie de evenimente rutiere. Aici, prezența poliției a fost întărită, iar viteza a fost limitată la 70 km/h, în încercarea de a opri șirul tragediilor.
„Geometria drumului influențează, dar esențial rămâne comportamentul șoferilor. Mulți ignoră limitele legale, iar consecințele sunt dramatice”, a mai spus Lefterache.
Poliția anunță că va continua acțiunile intense și supravegherea zonelor de risc, dar și o campanie de conștientizare. Până atunci, mesajul rămâne simplu și dureros: viteza ucide. Iar radarul vede tot.